torsdag 13. januar 2011

Sokker på to pinner



Det er  ingen hemmelighet at jeg er glad i å strikke sokker, men jeg har vært ganske så konservativ i måten å strikke dem på. Alltid det samme grunnmønsteret, bare med noen variasjoner i garn, farger og størrelser, og alltid på fire pinne. Jeg har dristet meg til noen variasjoner i valg av masker  - av og til har jeg brukt vrangmasker eller strikket fletter, tenk det!
Men aldri, aldri har jeg strikket med kast for å lage hullmønster. Jeg har rett og slett ikke hatt sans for sokker med hull i. Sokkene har en misjon her i huset, og det er at de skal varme mine nesten alltid kalde føtter. Jeg kan liksom ikke forestille meg at sokker med hull kan varme noe særlig. Og nå kom jeg plutselig på at de gode gamle helsetrøyene var jo fulle av hull men varmet likevel, så kanskje jeg tar feil?
Men altså, nå har jeg strikket sokker på to pinner og fått en ny dille. Jeg har strikket ganske mange av disse her og fler blir det garantert. Det var gøy og ikke minst raskt. Jeg elsker sånne ting som blir ferdige nesten før jeg har begynt. Tålmodigheten min er blitt adskillig skrøpeligere de siste årene innser jeg.
Mønsteret fant jeg på Garnstudio og ligger der for alle som måtte ønske å forsøke.
Kanskje jeg skulle forsøke meg på et par med hullmønster også? Eller lære meg å strikke fra tåen og opp?

10 kommentarer:

  1. Enig med du: raskt må det gå :-) Tøffe saker, disse sokkene her! Og joda, sokker med hullmønster duger de også, men de blir av det søte, snuppete slaget...

    SvarSlett
  2. Flotte sokker, ja ullsokker er eit "must" på denne årstida!! Ha ein fin dag:))

    SvarSlett
  3. Dette så spennende ut!
    Tror jeg må se på den oppskriften:))
    Har alltid strikket de helt vanlige sokkene, så kankje dette er noe å prøve..
    Takk for tipset, og en flott dag til deg!

    SvarSlett
  4. Hmm, de så jo veldig gode og varme ut, da! Nå har jeg strikket sokker ovenfra og nedenfra på en og to og fem pinner, så kanskje sokker på to pinner skal bli neste prosjekt? Dessuten ser sånn spraglete garn så fint ut med rillestrikk!

    SvarSlett
  5. Flotte sokker i friske farger!
    Jeg er nok stadig en konservativ sokkestrikker, men vurderer å prøve hullmønster...

    SvarSlett
  6. Du er så flink til å strikke alt mulig! Jeg er mektig imponert :)

    SvarSlett
  7. Sitter disse sokkene godt på foten? Kanskje jeg skulle prøve meg på et par..

    SvarSlett
  8. Fine sokkar :) Her i huset er også ullsokkar ett must. Og tenk sokkar som er ferdig nesten før dei er påbegynt... dei skal eg også prøve å strikke :)

    SvarSlett
  9. Hei igjen Marit; så koselig å besøke bloggen din igjen!

    Artige sokker strikka på tvers, for de er vel det? de blir sikkert elastiske og fine! Flotte farger også!

    Jeg har latt meg inspirere av ei venninne som knapt nok har strikka på mange år, og som nå er i gang med både genser til seg selv, 2 sokker samtidig på 2 rundpinner og sjal. Ja, jeg er vel ansvarlig for å ha fått henne hekta på strikking igjen, men jeg lar meg imponere over alt hun tør å gå igang med. Så jeg har bestemt meg for å lære meg noen nye teknikker jeg også, kanskje 2 farga strikk med 1 tråd i hver hånd, eller strikking fram og tilbake ala Kaffe Fasett? Så kanskje jeg skal utfordre deg til å lære å strikke sokker tå-opp, på 2 rundpinner? Tern sokkene på bloggen min er strikka på den måten, syns de blei både fine og gode! Jeg er fortsatt sjeleglad for "hestetømme"-fellingen du lærte meg, og oppdaget da at jeg har masse mer å lære, en blir vel aldri utlært i strikking?

    Ha en fin dag, Marit!

    klem fra Mari

    SvarSlett
  10. Artig måte å strikka sokkar på. Flotte og fargerike.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.