tirsdag 23. august 2011

Sokker, hæler, avfelling og linker


Jeg har lært mye om hæler, opplegg for tå-opp sokker og avfelling den siste tiden, men nå får det holde med sokkestrikking for en stund. Det er utrolig mye å lære har jeg skjønt, og det finnes et utall av metoder og tutorials for den som er interessert i lære nye ting. Og jeg kan bare si at for min egen del har det vært både nyttig og morsomt å utforske litt av det havet av informasjon som finnes på nettet
Det finnes jo så mye annet fint som frister å strikke også.


Når det gjelder opplegg for tå-opp sokker så liker jeg
 Judy's Magic Cast On,  best.  Jeg liker at tåen ikke er for spiss og med denne metoden er det enkelt å tilpasse bredden på tåen alt etter garntykkelse og størrelse på sokken.
Vel fremme ved hælen kommer den største utfordringen. Jeg har ennå ikke funnet HÆLEN som fungerer best på alle salgs sokker, men er stadig på leting og jeg har ennå tilgode å prøve ut noen oppskrifter. Solveigs hæl som jeg skrev om tidliger er god og det er den jeg har brukt på sokkene i de to øverste bildene. Hælen på det nederste paret har også en god passform og er enkel å strikke, og så har den et morsomt og annerledes uttrykk. Mønsteret er en kombinasjon av elementer fra " Nine - to - five" og
Toe-up Socks with a difference.

 Her  (norsk ) og her (engelsk) er et par hæler til som jeg skal prøve senere.
 Det er fantastisk hvor mange forskjellige måter man kan strikke sokkehæler på! Vanligvis så starter man på en sokk oppe på leggen eller som jeg nå holder på å lære meg i tåen, men på denne her starter man med å strikke hælen først, merkelig men morsom.

De to første parene er strikket med garn jeg har farget selv -  Senjagarn fra Gjestal, og det siste paret  med "Hot Socks Marrakesch" sockenwolle 4-fach fra Gründl.
Selve avfelling (måten å gjøre det på) har aldri vært noe problem ved den tradisjonelle måten å strikke på, her er det mer utformingen av tåen som byr på problemer, men når man skal felle av på skaftet av sokken blir det litt annerledes. Det viktigste er at fellingen er løs og elastisk, og det kan man selvfølgelig gjøre ved å bruke tykkerer pinner eller felle svært løst. Nå finnes det så mange dyktige strikkere og designere som allerede har funnet opp metoder for hvordan man  kan få en elastisk avfelling som også er pen å se på så det slipper man heldigvis å bry sine små grå med.
 Jeny's surprisingly strertchy bind off  (video forklaring) eller her (tekst og bilde forklaring) er en måte å gjøre det på. Jeg liker den, men jeg må innrømme at det også er den eneste metoden jeg har prøvd.


Nå skal det strikkes noe annet enn sokker!

8 kommentarer:

  1. KJempe fine sokkar. Likte godt rosa fargen.

    SvarSlett
  2. Ejj hvor er de sokker da bare fine :-)
    Majbritt

    SvarSlett
  3. Vakre sokker! Og veldig nyttige linker og erfaringer! Tusen takk!:-)

    SvarSlett
  4. Åå, det var utrolig fine sokker. Elsker de to øverste parene! Dette må du nok bare fortsette med! ;)

    SvarSlett
  5. På Strikkeblogger.no-runde her. Lekre sokker i fine farger! :)

    SvarSlett
  6. Så utrolig fine sokker da, også egenfarget garn og greier - det er jo liksom prikken over i'en!
    Synes særlig hælen på de rosa sokkene ser utrolig spennende ut, med litt ny vri. Det er som du skriver utrolig mange varianter med fellinger og hæler. Det var bare det å finne den mest optimale da... sukk!

    SvarSlett
  7. Den helen var spennende! Ser ut som om de ekstra vristmaskene er felt under istedenfor på siden? Fiffi!

    Skal si du lager flotte ting av ditt nyfargede garn! Veit jo hvor glad du er i farger, med disse sokkeparene tror jeg du går en god høst i møte!

    SvarSlett
  8. duBedåre:

    Hælmaskene er ikke felt, men økt under foten.
    På bildet ser du fra hælen mot tåen. de felles igjen samtidig som hælkappen strikkes.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.