fredag 2. juli 2010

Langt inni skogen....

...............ved sjøen den blanke, ligger min hytte...

Slik begynte en sang vi pleide å synge da jeg gikk på barneskolen, og jeg synes den passer så fint akkurat her for nå har jeg hatt noen dager på hytta og den ligger akkurat slik til som sangen sier. Jeg skulle forsøke å slappe av, men det var lettere sagt enn gjort, for jeg fikk jo stadige meldinger hjemmefra om at nå begynner peonene og nå har ennå flere roser sprunget ut.


 Om kveldene satt jeg på terassen og fulgte med på beverens gjøren og laden. Det er en sann nytelse og et stort privilegium å kunne sitte slik å få naturen 'rett i fanget'. Ingen mennesker å se, ingen biler eller trafikk i øret eller øyet, ingenting man skulle ha gjort, bare drikke litt kaffe og strikke noen pinner.


Svarthvitfluesnapper mor og far har fått frem en hel ungeflokk i denne fuglekassa. Nå er de store og ute på vingene. Jeg kunne høre dem der de satt godt gjemt i buskene og pep etter mat. Fugleforeldrene hadde full jobb med å mate dem, og jeg priste meg lykkelig over at det ikke var meg som måtte 'fly' slik. Plutselig ble det helt og fullstendig tyst, ikke et pip var å høre. Jeg satt også musestille for nå skjønte jeg at noe var i gjære, og som skutt ut av intet dukket denne flaggspetten opp og satte seg 1,5 m fra meg. Den som hadde hatt kamera klart og i hendene akkurat da! Jeg kunne skikkelig studere fjærdrakt og klør på nært hold. Så fløy den ned til fuglekassa for å sjekke om det var noen hjemme. Heldigvis så var det jo ikke det.


Tidlig om morgenen kom strandsnipa og satte seg på en stein i vannet. Den som hadde hatt et objektiv med skikkelig god zoom på!
En ny dag er i gang, sola skinner og det blåser ganske godt etter hvert. Så får jeg høre at det brenner i skogen noen mil herfra og tenker på den store brannen i fjor sommer og håper at det ikke blir så ille.
Tanken på peonene og rosene blir større og større og jeg får det travelt med å komme hjem igjen. Sjåføren min kommer med en gang selv om det begynner å bli seint på kvelden, heldigvis er jo nettene lange og lyse nå om sommeren! På vei nedover Setesdalen får vi øye på noen campingturister som sitter utenfor teltet sitt og brenner bål!!!!! Helt utrolig!! Jeg har ikke hørt om noen ny skogbrann så det gikk vel bra, men noen ganger kan en jo lure litt på hva folk tenker med!

9 kommentarer:

  1. Flotte naturbilder, Marit! Så heldig du er som har hytte i så nydelige omgivelser og med så rikt dyreliv :)

    SvarSlett
  2. Nydelige naturbilder.
    Idyllisk plass du har hytte.
    Jeg lurer også på mange ganger hvordan noen kan brenne bål i naturen.
    Jeg går også og venter på at roser, peoner og lavendel skal begynne å blomstre, men det ser ut til å ta sin tid.
    Ønsker deg en fin helg:O)

    SvarSlett
  3. Å du for ein vakker og fredfull plett :)

    God helg :)

    PS, og du det er ikkje svarthvitfluesnapper du har bilde av, men flaggspett.

    SvarSlett
  4. Marie:
    Jeg vet at det er flaggspetten Marie. Det går fram av teksten under bildet, kanskje jeg ikke har vært tydelig nok?
    Men takk likevel og bare korriger meg om jeg ikke har skrevet rette navner på både dyr, planter og fugler.

    SvarSlett
  5. Så vakre naturbilder. Du er flink til å fange øyeblikkene med kameraet :)

    Klatrestativene til rosene har jeg kjøpt på Blomstertunet. De hadde flere størelser, og prisen var slett ikke verst i forhold til andre jeg har sett.

    hilsen Margrethe

    SvarSlett
  6. Så flott du har det på hytta. Et paradis. Men skjønner godt at du har vondt av det hjemme også. Denne tida er så altfor full av ting som skjer, så fort, og plutselig så er den lange vinteren her.

    Det må nok slåes fast at en del mennesker har veldig lite å tenek med! Det gjelder bålbrenning, bilkjøring, ja en masse ting. Ganske utrolig.

    Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  7. Så fint fanget og beskrevet. Du klarer formidle roen både i tekst og bilder. (Og neste gang slår du av mobilen...) :)

    SvarSlett
  8. Vilket underbart och fridfullt ställe...

    SvarSlett
  9. Det der må da være et sted perfekt for "sjelshvile". Jeg kjenner nesten roden sige ned over meg som sitter her i rokk og regn. :)

    Noien Campingturister er for meg et mysterium. Vi har noen få plasser heromkring hvor folk kan slå opp telt og campe - helt gratis. Og det ser ut som en gjeng med villsvin har vært der - hele sommeren. Hadde jeg visst hvor de kom fra så skulle jeg kjørt søppelet og slengt det inn i hagene deres. Jeg blir like rasende hver gang.

    Takk for at du delte de nydelige fotograafiene med oss. Det var en nytelse å få se.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.