mandag 8. april 2013

Hvilken tomat?

I år tror jeg det kan bli spennende å se tomatene vokse!
Det er jo egentlig alltid spennende å følge med på det som vokser og gror, og ekstra spennende med det jeg selv har sådd, priklet og stullet og stellet for.
For noen uker siden skulle vi så flere sorter tomater og blomster; mine to barnebarn i nabohuset (4 og 2 år) og jeg.
Vi rigget oss til ved kjøkkenbordet, som for anledningen hadde fått en god og tjukk "avisduk", med frø, navnepinner, potter og jord. Minstemann fikk to tomme isbøtter, ei skje og noe jord og var strålende godt fornøyd. Han "spadde" jord fra den ene isbøtta til den andre vel og lenge.
Storebror og jeg storkoste oss med tomatsåing og var nok uoppmerksomme en ørliten stund, for plutselig  var alle de nøye plasserte navnepinnene havnet i en isbøtte!


Tomatfrøposene var tomme så vi kunne ikke begynne på nytt.

Tomatspirer kjennes lett igjen og ble skilt fra blomstene så fort de var store nok, men hvilken sort tomat vi priklet, ja det er det ikke mulig å si. Etter prikling  ble navnelappene  bare satt i en tilfeldig potte. Tipper det er få som stemmer, men vi vet i allefall hvilke sorter vi har sådd.
I år trenger vi virkelig en riktig varm og solrik sommer med mange, mange tomater så vi kan smake oss fram til riktig navn!

8 kommentarer:

  1. Hehe, nei det blir nok kanskje ikke så lett å finne ut av. Men de som er mørke vil du se veldig lett når de en gang danner kart :-)

    SvarSlett
  2. Regner med dere blir og kose dere med deilige søte tomater selv om ikke navnene stemmer.
    Æ har fått opp to potter med cherry tomt og to potter med busk tomat og en agurk som var blitt stor, men som æ med et uhell brekte i to, så nu får æ nu bare vente og se om den vokser opp igjen :?

    Ha ei fin uke, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  3. Så spennende. De kommer nok til å smake godt uansett hva de heter. Håper at det blir like fint vær til sommeren som det har vært de siste månedene.

    SvarSlett
  4. Ha-ha! Så spennende dette blir da:)
    God "hjelp" fra små barnehender.

    SvarSlett
  5. Det blir en spennende tomathøst, men kjekt å så sammen med barnebarna. Jeg håper også på en varm og god somer og bedre tomathøst enn i fjor.

    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  6. Blir ekstra spennende sånn, ja :) Jeg har katter som gjør den samme jobben for meg... Tomateplantene mine står og vansmekter i gjesteromsbiblioteket - nå er det på tide med vår!

    SvarSlett
  7. Haha, så morsomt - dette blir spennende! Jeg har ikke så mye greie på tomater, men for noen år siden sådde jeg mange forskjellige sorter. Noen var kortvokste og ble bare en liten busk i en potte, mens andre måtte bindes opp og ble 2-3 meter høye. Hvis du hadde like stor variasjon i dine tomatsorter, kan det jo bli interessant utover sommeren! Kan vi få en oppdatering på dette her etter hvert, kanskje? En tomatføljetong? Det hadde vært artig. Kan bare få ønske all mulig lykke til med tomatsesongen! Skal se du har en kommende gartner eller to i familien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heldigvis bare sådd høye sorter, slike som skal fortsette sin tilværelse i drivhuset med oppbinding og stort sett samme stell så det hjelper jo litt.
      Jeg skal prøve å følge opp dette med oppdateringer etter hvert som tomatene vokser til.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.