søndag 21. mars 2010

Endelig noen farger igjen...

....sier jeg og begynner med et bilde av hvite blomster. Jeg var en tur på Plantasjen i dag for å kjøpe ny krukke til en rose, og der fant jeg til min store glede hvite ranunkler som er noe av det nydeligste jeg vet. Jeg har ønsket meg det i mange år, men alltid så har de vært å få kjøpt i pakker med blandingsfarger og jeg har ikke hatt lyst på de gule.
En krukke til rosen ble kjøpt, (det er en annen rose enn den jeg skrev om i tidligere innlegg, ser ut til at det er to potter som har hatt det for tøft i vinter), samt jord og selvfølgelig litt annet.


Det er merkelig så mye en får lyst på når en kommer innforbi dørene på slike steder. Det ble litt fler
uteplanter og noen få stiklinger av fuksia, bacoba og superpetunia.
Uteplantene er satt ut, men det føles nesten som å støvsuge før jeg har ryddet og tørket støv - litt feil rekkefølge men måtte jeg bare ha noe pent og fargerikt å se på utenfor vinduene.
Det smelter fortsatt, men ennå er ikke plenen bar og enkelte steder ligger det meterdypefonner!! Utrolig og fasinerende at det kan være krokus som blomstrer og meterdype fonner med snø i samme hage på samme dag.

13 kommentarer:

  1. Hvite ranunkler er bare såå nydelige,enig med deg der!Enda ser ikke jeg annet enn snø,snø i staudebedet mitt her i byen,begynner å bli litt DESPERAT nå!

    SvarSlett
  2. Åh hvor er de smukke de hvide ranunkler....plejer at købe dem i lyserøde, men i år har jeg endnu kun fundet de gule og orange.....jeg må på jagt :0)

    Du har ret det er en farlig affære at tage på plantesalg.....det er så grummesvært at begrænse sig :0)

    SvarSlett
  3. Vackra vårblommor...ja det är inte lätt att gå ut ur en plantshop med precis bara det man hade tänkt ut innan man gick in ;)
    Jag lyckas aldrig...

    SvarSlett
  4. Åh, så vackra vita ranukel! Nu längtar man verkligen efter vackra blommor!
    Idag försvann våren och istället vräker det ner snö i massor!! Nu har vi fått 2 dm nysnö, inte trevligt alls.
    Visst är det trevligt att man hittar så många fina växter i en plantshop, ofta fler än man tänkt sig...
    Ha det bra / Margot

    SvarSlett
  5. Ingenting er så nydelig som hvite ranunkler, kan ikke si meg mer enig!
    Deilig å kunne begynne å sette ut blomster! Selv satte jeg ut minipåskeliljer og narsisser i går! Nå er det virkelig vår, selv om påsken er rett rundt hjørnet!
    Også jeg er et lett offer for fristelser i alle fall når det gjelder blomster! Vi har lengtet så lenge til å kunne gjøre nettopp det :)
    Ønsker deg en vårlig uke!

    SvarSlett
  6. Ja, hadde dei hatt kvite ranukler då eg var på plantasjen på torsdag hadde eg også hatt. Men utvalget var så lite at eg gjekk skuffa heimatt.... Veldig fint hos deg synest eg !!

    SvarSlett
  7. Så pent!!! Nå ER det vår, det kjenner jeg!

    SvarSlett
  8. Går visst ikke an å endre innlegget. Lurte bare på om ranukler kan overvintre ute, eller må de tas inn?

    SvarSlett
  9. Amo:
    Jeg er ikke sikker. Har lurt på det samme, jeg har aldri hatt dem før, men jeg tror det er vanlig å ta dem inn omtrent som georgineknoller.
    Men dette vet jeg ikke så jeg må finne ut av det før høsten:))

    SvarSlett
  10. Nydelige planter du har kjøpt deg der...Og de hvite ranunklene er jo bare noe av det nydligste nå om våren.

    SvarSlett
  11. Vita ranukler, dom är vakra, men jag fastnade på dom orange, fikk sån lust på färg... Dårligt val märker jag när jag ser dina :) Flott !

    SvarSlett
  12. Hvite og helt lyse ranunkler er så nydelig, det lyse passer så godt til formen på blomstene synes jeg. Ja du, det er skummelt å gå inn på hagesentre på denne tiden hvor vi er så utsultet på alt som har med hage å gjøre. Man skal ha en liten ting og vips har man handlet for over kr 1000,-. Det er jo så fristende og koselig!

    Jeg har forresten funnet en plass til Jacqueline du Pre som ikke krever opparbeidelse av nytt bed :)))

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.