onsdag 11. april 2012

Sinus - en morsom gåte



Strikkemønstre kan være så mangt, fra de mest detaljerte til skriblerier en selv har notert. De jeg selv har notert er kanskje uforståelige for andre, men for meg fungerer de utmerket. Alt det jeg tenkte er fremdeles i hodet mitt og stort sett lett å finne, og da holder det med stikkordsmønster. 
Nøye og presist formulerte mønstre er enkle å følge, man vet hele tiden hvor man er og hvor man skal. Noen ganger kan de nesten bli for detaljerte, men det er likevel mye bedre enn de som ser ut til å mangle det meste. "Sinus" er et slikt mønster hvor jeg har måttet ty til min strikkeerfaring for å komme i mål. 

Jeg synes det er en smule merkelig at oppskriften som kommer fra den kjente designeren Ruth Sørensen er så dårlig formulert. Jeg har strikket etter hennes mønstre før og da har jeg ikke hatt samme opplevelse. Min oppskrift er kjøpt via Ravelry og er på engelsk. Det pleier vanligvis ikke være noe problem, snarere tvert om, men jeg undres om den danske utgaven som fåes kjøpt på Ruth Sørensen hjemmeside kanskje er bedre?
Første vesten jeg strikket har jeg ikke engang giddet å ta med verken her eller på Ravelry. Den er så full av feil og mangler og er bare å anse som en prøveklut, men det rare var at da den kom på så så den slett ikke verst ut likevel og er helt brukbar.
"Sinus" er morsom å strikke på tross av en (iallefall for meg) gåtefull oppskrift. Det skjer noe hele tiden og måten den er bygd opp på er herlig genial, men likevel enkel. Jeg tror at når man først har knekket Sinuskoden så blir det nesten som å strikke sokker, enkelt men variert. Og det beste av alt er INGEN sømmer!      
Det blir sikkert fler! 

     Opps, der snek det seg inn et bildet av den aller første likevel. Den er strikket i et eller annet sokkegarn fra lageret mitt. Jeg er uhorvelig glad for at jeg ikke valgte det dyreste garnet på den første vesten. Den andre vesten er også strikket i garn fra lageret.  Det blå garnet er nylig innkjøpt, så dermed er nok utfordringen om å vente så lenge som mulig med å kjøpe garn gått over i historien. Med det samme jeg var i garnbutikken så fikk jeg også med meg en del hesper Duo, og unnskyldningen er at de solgte utgåtte farger til redusert pris! Sånt kan man jo ikke bare passere.


Pinner nr. 3 på begge vestene
Brun vest: Drops delight - 68 gr.
Blå vest: Drops Hverdags - 65 gr.

3 kommentarer:

  1. Du har nå løst gåten flott da :) Skikkelig fine vester dette. Jeg holder meg mest til enkel, gåteløs strikk jeg. Det er sånn mitt hode fungerer for tida..

    SvarSlett
  2. For en morsom vest! Det var et nytt mønster for meg - synd at mønsteret ikke er så velskrevet, for ideen er jo veldig smart!

    SvarSlett
  3. The creative decorative, looks good, and I love it. Thank you.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.