fredag 27. august 2010

Bedre sent enn aldri 2



 Så skjer det igjen, jeg klarte ikke få blogget julegaven for juli før nå i august. Den var vel egentlig nesten ferdig i juli, men jeg hadde noe mer som bare var klippet og ikke sydd som jeg ønsket å ha med, det ligger fremdeles klippet og ikke sydd. Ja, ja så får det bare være til en annen gang, dette får holde i denne omgang.
Alle dukkeklærne er sydd slik at de er lette for små barnehender å ta av og på, med strikk i livet og borrelåslukking i ryggen. Mønsterene er også denne gang hentet fra Anne Grethe Gaaseruds bøker.
                                               

    
 For august måned har jeg strikket og tovet votter til mine barnebarn. For en tid siden var jeg på en kunst og kulturmesse og der kjøpte jeg noen hesper med norsk spelsaugarn fra Hoelfeldt Lund spinneri i Grimstad. Spelsauen har en type ull med glatte fine underhår som gjør at plaggene tåler en del mer vann og fuktighet enn annet garn ble jeg fortalt, perfekt til votter. Det er litt for hardt og stikkete til gensere synes jeg. Etter toving ble garnet mykt og godt, og sikkert varmt.  Jeg har tenkt på at det kunne vært lurt med en snor i vottene slik at de ikke mister dem så lett, så før de pakkes inn litt nærmere jul  håper jeg å ha kommet på en fin måte å lage snor på som passer til tovede votter. Ellers ender de kanskje på en staur langs veien en vakker dag.





Julegavealongen er en fin ting, for når jula kommer så har jeg allerede en del gaver liggende. Det er mange andre som også har vært like lure og den lureste av alle er Anne på landet som startet det hele. Klikk  bare her så kommer du inn på hennes blogg og kan se alt det fine hun lager og alle julepresangene som er laget til nå.

14 kommentarer:

  1. Så fine gaver du har laga! Ble nyskjerrig på det garnet. Aldri hørt om før, må sjekkes ut neste gang jeg skal hjem til grimstad :)

    SvarSlett
  2. Her var det mange flotte gaver. Visste ikke at de produserte garn i Grimstad. Pendler til Grimstad på bunadkurs en gang i uka, så dette må jeg finne ut av.

    SvarSlett
  3. Så flotta julegaver, jeg var meget glad i å sy en gang, pussig at det tar slik emot nå, får vel vente tils jeg får barnbarn..Dina vantar vart stiliga, jag hadde ikke hört om ullen før jeg såg Farmen på TV. Har også lyst at prøve det garnet, specielt nå som du sier det ble mykt etter vask. Men dårlig samvete får jeg, ikke har jeg tenkt i baner av jul i det hele tatt, sukk.. god idé det også :)

    SvarSlett
  4. Mormor lagde alltid snurretråder av flere garntråder hun og jeg tvinnet til de krøllet seg. Passer til, men klør i nakken, husker jeg.
    Ville heller hatt silkesløyfer, jeg da...
    ;-)

    SvarSlett
  5. Anita: Jeg har tenkt på slike snurrettråder, men som du sier de - klør og særlig med dette garnet uten toving. Det er derfor jeg fremdeles er i tenkeboksen. Slikebånd var ingen dum ide - takk for den:))

    SvarSlett
  6. Bånd lager du slik:
    Legg opp 3 eller 4 masker , alt avhengig av garntykkelsen.
    Strikk Maskene rett. Skyv maskene til den andre enden av pinne, strikk rett, slik fortsetter du til passelig lengde. Enklere blir det ikke! Så mister man ikke en vott i hvertfall!

    SvarSlett
  7. Farmors:
    Takk for tipset:)
    Jeg har strikket mange slike bånd ( jeg kaller dem for hestetømmer)og de er virkelig greie, men nå er jeg ute etter et bånd som ikke klør. Dette garnet er nokså stikkete og kløete før toving så derfor ønsket jeg en annen type bånd til disse vottene.
    Kanskje jeg kan strikke slike og så tove dem? Det tenkte jeg ikke på før akkurat nå!

    SvarSlett
  8. Marit....hvor er det noget skønt dukketøj du har lavet.....tænker der er én der bliver glad når julegaven åbnes :0)

    Hvilken god idee at starte i god tid med at lave dem....der kunne jeg virkelig lærer noget selv :0)

    Fortsat god week-end

    SvarSlett
  9. For en super ide!! Så utrolig flink du er med hendene, min venn! Dukkerklærne er bare helskjønne! Mine nieser ville ha blitt elleville for en slik gave:o) Må visst finne symaskina igjen, men først er det omtrekking av sofa som står på lista:o)
    Herlige votter. Har laget et par til meg selv. Veldig varme og gode i vinterkulda!
    Må visst innom denne linken din-dette høres spennende ut!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  10. Så flink du er som tenker på jul og gaver allerede nå! Og så heldige de er som får nydelige hjemmestrikkede gaver!

    SvarSlett
  11. Så mye fint du har fått laget, da!
    Men det må jo være godt å gjøre klar julegavene nå allerede!

    SvarSlett
  12. Så fine ting du har laget, veldig greit med julepresanger som blir ferdig på rekke og rad ja. Stresse gjør vi ikke lenger, gjør vi vel - så da kommer innleggene når de kommer, og noen ganger kanskje litt sent-men det gør ingenting :-) Ha en fin uke!

    SvarSlett
  13. Så utrolig flink du er til å sy dukkeklær! Fine og fargerike - det slår nok an! Jeg var så heldig å ha både tanter og bestemødre som sydde dukkeklær til meg da jeg var barn. Men mine egne barn lekte ikke med dukker, så jeg har ikke fått utfolde meg så mye på den fronten...
    Smart å tove votter. Likte spesielt de stripete i knæsje farger.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.