lørdag 14. august 2010

Klematisfryd



Clematis er vakkert og jeg ønsker meg mange, men jeg strever med å få dem til å trives her i hagen med noen få unntak. Clematis intergrifolia trives utmerket og også denne som jeg har bilder av Clematis viticella 'Södertälje'. I år er den fullstappet med blomster, fra gresset og langt opp i høyden.
Jeg synes det er helt utrolig at en plante har krefter til å vokse flere meter på en sesong og samtidig sette så ufattelig mange blomster.
Min plante er sikkert tre meter høy, den kan bli fire meter har jeg lest, så kanskje til neste år slår den rekorden fra i år. Det er ikke så veldig mange årene siden jeg kjøpte den, men nå har den nok fått etablert seg godt og kan bruke alle sine krefter på å vokse og å blomstre.
Det greie med viticella typen er at den skal klippes helt ned hvert år. Her hos meg klatrer den sammen med rosen 'Constance Spry'. Nå er jo rosen avblomstret for i år og da er det fint at  klatrestativet ikke står uten blomster.

Vanligvis har blomstene fire kronblader, men ofte ser jeg at der kan være både fem og seks kronblader på enkelte blomster.
En annen ting jeg liker med klematisen er at rådyrene ikke spiser den. Jeg har sett merker etter rådyrtenner i mange forskjellige planter, men aldri på klematisen. Det må bare bety at det må handles flere viticellaer. Jeg har  flere klatreroser som godt kan få selskap av en klematis, og kanskje går de da fri rådyrgnafsing?  Verd et forsøk i allefall.

9 kommentarer:

  1. Nydelig med klematis, helt enig i at det er verdt et forsøk å "kamuflere" rosene - det vil jo bare bli ekstra vakkert om de blomstrer samtidig!

    SvarSlett
  2. Jeg har bare såvidt prøvd meg på klematis, men mislyktes å få den til å overvintre. Jeg må nok prøve flere av den hardføre sorten. Syns de er så fine der de blomstrer oppover på klatreturen!
    Klem fra Troms, sone 7!

    SvarSlett
  3. Södertälje er en vinner, skjønn som få :) Jeg kan bare ikke klare meg uten klematis og har allerede noen nye sorter på listen til neste års bestilling hos ROM :)

    SvarSlett
  4. Vakkert!!! Godt du legger ut litt sånn så jeg har å se på. Her er det bare noen stemorsblomster i to potter;) I gårkveld måtte jeg bare sette meg og plukke visent av dem. Litt seint på sesongen her, men det klør sånn i fingra når en er vant til å rusle rundt og plukke litt.

    Jeg har hørt lyder her jeg tror du ikke fikk med: sauebjeller :D

    SvarSlett
  5. Så vacker klematis! Det passar ju perfekt att plantera klematis tillsammans med klätterrosor! Jag har en klematis "The President" som sällskap till min Constance Spry!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  6. Nydelig klematis i en vakker farge, rosestativ til klematis var smart...

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  7. Nydeleg!

    Eg planta tre klematis i fjor. To lever, men det er ikkje blitt det store av dei ennå. Håpar dei vil trivast etterkvart. Eg har ein alpeklematis og han likar seg godt :)

    SvarSlett
  8. Så vakkert! Clematis er faktisk en blomst jeg kjenner til, den var det motivet jeg brukte mest dengang jeg malte på porselen :-) Flotte blomster i nydeligefarger, og så godt at de ikke er rådyrmat.

    SvarSlett
  9. Nå fikk jeg et håp også! Er plaget med hjort i min hyttehage, men som du sier; klematisen har fått stått i fred! Har ikke tenkt over det før. Og så er de jo så vakre!
    Du viser flotte bilder som alltid, Marit! Likte så godt bildet på headeren din også - helt spesielt!
    Takk for tipset. En vakker morgendag til deg.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.