torsdag 24. mars 2011

Den gode tå

Jeg har oppdaget og lært en for meg ny måte å felle av sokketåen på.
Jeg liker at tåen er rund og ikke spiss. Passformen betyr mye så opp gjennom mine strikkeår har jeg lagt meg til en måte å felle på som jeg har vært brukbart fornøyd med. Jeg har brukt den tradisjonelle måten med fellinger i sidene, men med mye tettere fellinger de siste omgangne. Stort sett har jeg begynt fellinga når sokken når tuppen av lilletåa, og felt med tre omganger mellom, så to omganger, så en omgang før jeg har fellt på hver omgang til slutt. Denne metoden har gitt en god tå, men jakten på en bedre og rundere og samtidig pen tå har ligget i bakhodet lenge. Jeg har prøvd mange forskjellige tåfellinger, men ingen har passert nåløyet før nå.  Anne på landet hadde for en stund siden et innlegg om akkurat tåfelling og jeg leste og nikket og bet meg merke i den firedelte tåfellinga som jeg har prøvd ut først nå. Tåfellinga som gir den rundeste, beste og peneste formen jeg vet om - så langt - og nå tror jeg at den er blitt min favoritt.

Fordelen med blogging er at man stadig vekk lærer og oppdager nye ting og får ny inspirasjon som foreksempel en nye måte å felle av sokkene på. En annen ting jeg har plukket opp i bloggland et sted er hvordan man strikker forsterket hæl. Det gir en pen og ja, sterk hæl. De aller fleste sokkene min får nå forsterket hæl.
 Babbens ideverksted er en blogg jeg har blitt kjent med for en liten stund siden. Hun liker også å strikke sokker og har laget mange flotte sokker med henvisninger til oppskriftene. Noen av sokkene hun har strikket står på min strikkeliste og neste gang jeg kommer i sokkemodus skal jeg teste noen av dem - pluss at jeg fremdeles har som mål å lære meg å strikke fra tåen og opp.

6 kommentarer:

  1. Eg og mine liker og best rund tåfelling...
    Enig med deg, ein lærer mykje av åsjå/lesa om det andre har gjort - her i blogglandia.
    Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  2. Hei hei! Ja bloggeland er en nyttig plass for utvidelse av horisonten. Fint at du likte den runde tåa! Og fine sokker du har strikka! Jeg bruker også nesten alltid forsterket hæl - den varer jo selvfølgelig lenger, og så er den tykkere og dermed mykere for oss som har lett for å få gnagsår på hælen.
    Ha en finfin helg!

    SvarSlett
  3. Hei igjen! så hyggelig å bli nevnt her da :-) Det var veldig koselig, og ikke minst er det artig at egne erfaringer kan være til ide eller hjelp for andre. Bloglandia er full av inspirasjon og koselig lesing, og jeg koser meg med å lese litt "rundt" jeg også.

    SvarSlett
  4. De sokkene hvor jeg har felt i sidene blir alltid ødelagt etter en liten stund. Det blir nemlig en "stripe på begge sider, mot "skotuppen", som trådene alltid strekkes, og til slutt ryker og går hull i. Det er en svakhet med denne typen tåfelling, synes jeg.

    SvarSlett
  5. hei.....Hvordan feller du for å få fin og rund sokk?????

    SvarSlett
    Svar
    1. Gå inn på linken til Annepålandet så ser du hvordan det gjøres. Prinsippet er det samme som å felle i sidene, bare at her gjøres det både i sidene og midt foran og midt under sokken, altså på fire steder.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.