tirsdag 29. mars 2011

Bygger bestemødre rede?

I de siste årene har det vært mye snakk om kommende mødres "redebygging". Man kan lese på utallige blogger rundt omkring hvordan den enkelte opplever det å  forberede seg på at en ny liten verdenborger, den viktigste av alle, snart skal gjøre sin entre.
Jeg kan ikke huske at det noen gang var snakk om redebygging da jeg ventet mine, men jeg liker begrepet, det beskriver på en fin måte den forberedelsen som skjer både i hodet og på det rent praktiske planet. Når tiden nærmer seg er det viktig å ha alt man trenger i hus, og det er godt å vite at den lille har alt det nødvendige og litt til. Så mens man venter bygger man rede, strikker og syr, handler og ordner seg med nødvendige remedier. Det er ikke lite som skal til for de yngste av oss, vogn og seng, stellebord og stoler og seter både her og der.  Da mine var små og lå i bagvogn var det vel aldri noen som hadde hørt om babysete til bilen, vi festet bagen i baksetet med sikkerhetsbelte, noe som forøvrig slett ikke fantes i alle biler, og dett var dett!
Jeg har hatt litt  redebyggerfølelse jeg også i det siste, selv om jeg "bare" er nybakt bestemor og blivende bestemor, for om noen ganske få uker ventes mitt 5 barnebarn. Det siste jeg har strikket er et vognteppe, den lille skal jo ligge lunt og varmt i vogna si og et vognteppe i ull skulle hjelpe til i så måte.
Jeg har brukt Drops merino extra fine. Mønsteret er mitt eget og finnes foreløpig bare i mitt hode, men det er såre enkelt; en kant i ribbestrikk rundt hele teppet og fletter i midten.
I fest(e)kurven min ligger noe lyseblått som ikke er trådfestet ennå, men det skal nok rekke å bli ferdig i tide:)

10 kommentarer:

  1. Kjempe fint teppe. For eit arbeid med alle dei flettene.

    SvarSlett
  2. Nydelig teppe! Å for en stas å snart ha fem barnebarn. Det er nok etlunt rede hjemme hos bestemor også, det merker de små ganske fort.

    PS. Det er få vårtegn her, bortsett fra noen bare flekker her og der. Blåveis og krokus i mine innlegg er fra arkivet. Jeg venter og jeg venter... på årets første blomst.

    SvarSlett
  3. Vacker liten filt. Vad kul det måste vara att bidra till redet, det ser jag fram mot, om några år... Än så länge stickas mössor och sockor till ungdomarna.

    SvarSlett
  4. Såre enkelt, ja! (?)
    Godt det er lenge til jeg kan bli bestemor, her må det øves!

    SvarSlett
  5. Så spennende med enda et barnebarn. Nydelig teppe du har strikket til den nye verdensborgeren.

    SvarSlett
  6. Kjenner meg igjen, jeg skal bli bestemor for første gang i august og er igang med teppe nummer to. Alle babyoppskrifter studeres nøye, den lille må jo ha skikkelig strikkeklær også!
    Nydelig teppe du har strikket!

    SvarSlett
  7. Lekkert, Marit! Jeg er uten påbegynt strikketøy om dagen, det er en rastløs følelse.

    SvarSlett
  8. Klart Bestemødre kan bygge reder!

    Lekkert teppe, Marit! Delikat og helt sikkert utrolig mykt. Snur flettene retning midt på?

    Og tenk at enda en liten blålue er på vei, du er jammen heldig! Kos deg med barnebarna og festekurven din! Og kanskje du kan ha større hell med å få neste generasjon til å like strikking? Storebror her i huset er i full gang med langstingsbroderier nå, strikkinga gikk litt tregt for han... Jeg maser ikke, men lar det ligge til lysten kommer tilbake.

    Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
  9. Det var morsomt å lese det du skrev her og jeg kjente meg igjen. Teppet du har strikket ble nydelig og jeg kunne godt tenkt meg en oppskrift, dvs maskeantall og flettebredde ol. Vet ikke om det kommer flere barnebarn men det er alltid noen små vi hilser velkommen og da er en slik gave kjær å kunne gi bort!

    SvarSlett
  10. Så flott teppe! Heldige barnebarn:)

    Takk for koselig kommentar i hagebloggen min. Jo, det blir nok en lang pause(i beste fall)
    Har blogget om hage i fire/fem år, og gikk faktisk lei. Pluss at i vinter og nå på våren, så hangler helsa endel. Så jeg vet ikke hvor mye jeg kan jobbe i hagen denne sommeren. Ting hoper seg opp, og mye er bare et ork midt oppi jobben min med maleriene.
    Men kanskje kanskje engang..

    Så flott å høre om en ny tradisjon til deg! Det var koselig. Stek på peisen er NYDELIG:)
    Ha en flott vår, Marit!

    :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.