onsdag 6. april 2011

Noen ganger er det all right...

...noen ganger er det all right, noen ganger er det helt all right å strikke uten oppskrift, at solen skinner så det går ann å ta bilder ute, at våren er her så man kan plukke blomster til den beste voksne i barnehagen, ja noen ganger er det bare all right alt sammen!
Mormor sa at det var all right å plukke noen blomster i hagen, mormor tenkte på krokusene og at det var bedre "I" fikk dem enn at de skulle ende som rådyrmat, noe de sannsynligvis kommer til å gjøre nå siden barnebarnet bare var interessert i fjorårskvistene fra isopen.


Underveis skal det tømmes litt vann i trillebåren så klart. Legger du merke til blåveisene som titter forsiktig opp inne blant de tørre kvistene til peonen? Klikk på bildet så ser du dem kanskje.


 Til slutt må man ha litt grønt i buketten og eføyen er grei å ty til når det ikke er så mye annet grønt å ta av.
Genseren er perfekt til å ha på seg ute nå på tidlige og kjølige vårdager, etter hvert blir den nok for varm, men den er strikket litt i største laget så kanskje blir den all right til høsten også. Jeg har ikke noe oppskrift, bare strikket på "gefylen" og da er det med størrelser ikke alltid like lett. I hvertfall ikke når det å prøve er en prøvelse. 
Det var ei lue jeg så strikket i dette ribbemønsteret som inspirerte meg; jeg tror det er en slags falsk patent. Ribbemønsteret er tettere enn vanlig ribb, men samtidig godt og elastisk. Kragen er bred og stor, men samtidig slutter den godt om halsen og med en slik krage er det lett som bare det å ta genseren av og på. Vanligvis så strikker man en slik krage på maskene fra nakken og sidene og syr fast de nederste kantene til bolen. Jeg vil helst unngå for mye etterarbeid med sying og slikt så jeg gjorde en vri denne gangen. Maskene midt på bolen som man pleier å felle lot jeg bare stå på en pinne og så strikket jeg den ene siden sammen med maskene herfra underveis. På den måten ble det bare en side å sy fast! Jeg synes det ble all right.


Garn: Drops merino extra fine
Pinner nr 3 og 3,5
Størrelse. Ca 3 år.
Det gikk med ca 4oo gr brunt og litt blått - ferdig med trådfeste og det hele veier genseren 402gr.

5 kommentarer:

  1. Så flott den genseren ble! Det er hyggelig med blåveis i hagen, ja. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Så flink du er,genseren er kjempeflott!
    Blåveis er så koselig å finne,fant de første i helga,da er det VÅR!

    SvarSlett
  3. Herlig våronnhjelp hos mormor dette:))
    Men så hadde han fått flott genser også da. Riktig for en skikkelig arbeidskar.

    SvarSlett
  4. Den posituren når han grisler med vannet ser kjent ut! Veldig koselige bilder.

    SvarSlett
  5. Hei og takk for koselig bloggbesøk !
    Herlige bilder av barnebarnet i flott stikkagenser !
    Ha en riktig god helg
    - er osgå imponert over din egensådde pion !

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.