torsdag 15. mars 2012

Mormor, liker du blått?



Joda, svarer jeg, jeg liker blått. Det gjør jeg også svarer poden, men ikke rødt! Sånn er det med den saken, klart og tydelig og ingen tvil.
Hvor får gutter og jenter den ideen fra om at det finnes guttefarger og jentefarger? Heldigvis er fargeutvalget av "guttefarger" i  restekurven ganske godt.

Fanamønsteret er supert å leke med!
Jeg har sett mange forskjellige versjoner og  flotte fargekombinasjoner, både jakker og gensere, laget med utgangspunkt i Fana.  Fana er et mønster som er lett å bruke når man ønsker å lage sin egen vri på et tradisjonelt mønster, og så får man noe som er både tradisjonelt og unikt på en gang.  Bedre kan det vel ikke bli?
Restene i denne genseren er stort sett Sisu, og noen andre uidentifiserte greier som mangler både merkelapp og magebelte. Jeg er for dårlig til å merke restene mine skjønner jeg, og det er jo litt dumt for det hadde jo vært kjekt å vite litt mer om man skal velge maskin eller håndvask! Et klart forbedrings punkt her.
Når jeg kjenner på garnet så kjennes det ut som det er superwash eller sokkegarn av et eller annet slag, så jeg tror vi går for maskinvask av denne her.
Jeg hoppet over rutedelen i mønsteret og flyttet stjerneborden helt ned, og genseren har fått raglanfelling i stedt for den vanlige med i sydde ermer. Jeg valgte raglan både fordi jeg synes det er bedre i bruk under dresser og jakker og fordi jeg strikket genseren sist jeg var på hytta uten tilgang til symaskin.
Poden synes fargene var fine!

Pinner nr. 2,5 og 3
Garnforbruk: Ca 230 gr.

9 kommentarer:

  1. Poden har god smak - fargene er kjempefine! Og Fana er et genialt mønster. Jeg er veldig glad i det. Har en del rester i blått og turkis og har lyst til å bruke dem til noe lignende, men jeg tror ikke det er nok (enda).
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Så flott av både poden og mormor :D

    SvarSlett
  3. Rett og slett en veldig fin genser! Spreke striper og smart å snu rundt på stjerneborden og lage raglan. Ikke rart poden ser så fornøyd ut! :)

    SvarSlett
  4. Så flott versjon av en fanaganser!!! Flott fargespill:-)

    SvarSlett
  5. Flott gensar i herlege fargar. Og så fint å få brukt opp restane.

    SvarSlett
  6. Så flott den ble! Kreativ bruk av restegarn :)

    SvarSlett
  7. Fin genser i friske og flotte farger :D En kjempe flott måte å bruke opp rester på. Nydelig blogg du har også :D God helg til deg :)

    SvarSlett
  8. Riktig lekker ble genseren, og så tøft fargevalg, modig gjort, jeg er litt mere pysete sånn!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.