onsdag 21. april 2010

Marsfiol


Marsfiol Viola odorata stod det på merkelappen da jeg for mange år siden kjøpte denne planten. Jeg elsker blomster med duft og hadde lest at marsfiolen hadde en deilig og sterk duft, i tilegg blomstrer den tidlig og kan komme igjen med et ekstra flor senere på høsten. Joda violen blomstrer både tidlig og sent i sesongen her hos meg, men den har absolutt ingen duft! Jeg lurer på om ikke jeg har blitt offer for en feilmerking? Den likner jo på marsfiolen så langt jeg kan se og den er nydelig, men jeg savner duften.


Kanskje er det noen som vet hvorfor min fiol ikke dufter?  Kanskje er det en helt annen fiol jeg har?
Uansett så er den vakker og får lov å gro og blomstre i hagen min. Den sprer seg ganske hemningsløst og dukker opp mange steder, men den er aldri blitt noe problemplante av den grunn.  Fiolen er en gledesspreder uansett om den heter Viola odorata eller ikke!

11 kommentarer:

  1. Nydelig blomst uansett duft! Men kanskje det er en foredlet sort av skogfiol du har fått i steden? Den dufter ikke og blomstrer på denne tiden av året, i hvertfall hos deg ;) Her blomstrer den i mai.

    SvarSlett
  2. Marsfiol er en nydelig liten blomst, den kan etterhvert danne store tepper. Jeg kjenner dem ikke så godt at jeg kan si hva du har, men den ligner da veldig på marsfiol som jeg ser den hos en venninne. Nydelige bilder av denne lille godbiten :) Når man først har kjøpt en plante som duftende, er det litt skuffende at den ikke gjør det synes jeg. Som min duftskjærsmin som slett ikke dufter... Godt du har tilgitt dine fioler!

    Så må jeg takke deg for de utrolig skjønne ordene du la igjen hos meg Marit, jeg ble dypt rørt. Du aner ikke hvor mye de varmet! Tusen takk, søte deg :)

    SvarSlett
  3. Tak for din søde og opmuntrende kommentar på min blog! Ja - violen er en lille men usædvanlig køn blomst, som jeg også har i min have.

    SvarSlett
  4. Hei. :) Ups, nei jeg hadde ikke sett at du var en awardfri blogg, eller ihvertfall husket jeg det ikke i går når jeg skulle dele ut, men det er helt greit altså!! Ta til deg skrytet det er i å få en award, det er jo derfor du fikk den, ikke for at jeg skal få noen tilbake, eller for at du skal måtte gi den videre. Jeg ser helt poenget ditt! :) Jeg gleder meg til å følge bloggen din videre, og til å få nye kommentarer fra deg. Ha en god dag videre :)

    SvarSlett
  5. Vakker å se på er den iallefall, selv om den ikke dufter! Og noen forklaring kan jeg ikke gi deg :-)

    SvarSlett
  6. jeg kjenner ikke til dette men det minner meg om jasminen jeg plantet i fjor.. den hadde heller ikke duft.. er derfor spent på om den dufter i år under blomstring..

    fargen på fiolen er i alle fall vakker.. jeg er svak for de blåe fargene :))

    SvarSlett
  7. Ninni og Bea:

    Jeg hadde en slik "duftskjærsmin" for noen år siden og var veldig skuffet over at den ikke duftet. Nå har jeg hørt at det for noen år siden var en "produksjonsfeil" med en del skjærsminer fra Holland, kanskj det er en slik en dere også har fått. Jeg kjøpte meg en ny en og plantet den gamle i ei røys utenfor hagen som leskjerming.

    SvarSlett
  8. Vilka fina foto du har tagit.
    Känner doften ända hit.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlett
  9. Kjære Marit, du er en hverdagsglede i deg selv, du! Jeg blir alltid så glad både for dine kommentarer og innleggene dine!
    For noen fantastisk flotte bilder du har tatt! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med denne fiolen. Kanskje det finnes flere typer? Vakker var den i alle fall. Jeg tar som vanlig med meg tipset - trenger en plante som sprer seg villig på hytta mi:o)))))

    Ønsker deg en flott kveld og en vakker morgendag. Du er god, du:o)
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  10. fiol-tua jeg fikk av deg i fjor blomstrer så fint nå, og da kom jeg på at du sa dette om manglende duft. Så jeg la meg på alle fire og snuste godt inn. Det ER en duft der, og det er en godlukt, absolutt, men den er ikke sterk, nei! Kanskje det er en natt-dufter eller noe slikt? Men det ville jo være rart på denne tida av året, natt-dufterne skal vel tiltrekke seg nattsvermere, og de er vel i dvale enda?

    SvarSlett
  11. For en vakker plante! Blåfargen er helt praktfull! Synd den ikke dufter siden den ble solgt som duftende, men så vakker som den er skjønner jeg godt at du lar den stå :-)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.