onsdag 5. mai 2010

Plantebarn på luftetur


I planterommet mitt, innerst i kjelleren står det en masse georginer og noen få andre planter som trenger herding. Å herde plantene før utelivet starter for alvor er et must om en ønsker livskraftige planter som tåler overgangen fra en beskyttet tilværelse innendørs til det ustadige været som er ute. Jeg har ikke krefter til å bære dem alle ut og inn hver eneste dag og måtte finne en løsning som både jeg og plantene kunne leve med. Den gamle vogna som har stått i kjelleren siden barna var små ble løsningen!
Jeg fyller vogna med så mange planter jeg kan, triller den ut og lar dem stå der en stund før jeg triller dem inn igjen og slik holder jeg på til alle plantene har fått en liten luftetur hver dag. Nå er jeg glad jeg ikke hadde hjerte til å kaste vogna da barna vokste fra den.

18 kommentarer:

  1. Det var jo lurt!
    De blir nok glad for lufteturen!
    Klem!

    SvarSlett
  2. Smart! Her har jeg holdt på i ukesvis med å bære ut og inn hver dag. Så får ikke jeg sterke herdede planter, så vet ikke jeg.
    Jeg får ikke til å trille de inn og ut til meg, men hadde jeg kunnet det, så er jo barnevogn kjempelurt!
    Flott om stæren under her også. En nydelig fugl:)

    SvarSlett
  3. Det var gjenbruket sitt, tenker jeg! :D

    SvarSlett
  4. Ja, vi kaller dem jo ofte for plantebarna våre så hvorfor ikke...
    lurt i stedet for å bære "av seg armene" ihvertfall.

    SvarSlett
  5. Supert, og så kom den gamle vogna til nytte enno ein gang.
    No kan du i hvertfall ikkje kaste den..

    SvarSlett
  6. Det var ju vårens allra bästa tips!! Kul ser det ut också :)

    SvarSlett
  7. Noe så helt fantastiskt LURT!! Jeg holder jo på å brekke ryggen her med all den flyttinga på planter. Her er det frost og varme annenhver dag omtrent. Den ideen der er bar genial.

    SvarSlett
  8. Nu smiler jeg rigtig meget og bliver rigtig, rigtig glad på planternes vegne......super ide Marit :0)

    SvarSlett
  9. Hihi, du får ta deg en tur gatelangs også så de får sett hvilke omgivelser de får som bosted :) Herlig bilde og super idé! Som du stuller og steller for dine små :)

    SvarSlett
  10. Så smart du er, Marit! Det der var virkelig en kreativ løsning! Her har ungene sådd frø som nå har spiret til laaange armer - de får stå i det provisoriske drivhuset fra Biltema. Orker ikke å fly frem og tilbake med dem. Skal det gå i dette tempoet med varmen ute, kan det hende vi må så på nytt uansett...
    Ønsker deg flott maidager. Tusen takk for koselig meldig hos meg. Du er god du:o)
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  11. Så lurt :)
    Det ser ut til å vere livskraftige flotte planter du har også :)

    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  12. Så lurt - det tror jeg ikke jeg hadde kommet på en gang. Men du får nok noen flotte planter. Det er gøy med dem man dyrker selv - de tilpasser seg hagen på en helt annen måte enn dem man kjøper.

    SvarSlett
  13. Hehe, av alle smarte tips jeg har lest i bloggland må vel dete være det beste! Skjønner at du er godt på vei med energisparing, ja egen energi altså :-)

    SvarSlett
  14. Smart! I tillegg er jo den vogna topp mote igjen, nå da! Virkelig et klenodium!

    SvarSlett
  15. He-he! Genialt! Vi kjenner alle på kroppen all bæringa ut og inn! Skulle hatt en som fikk plass til alle =)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommetar!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.